Hoofdpijn vanuit de kaak, de gemiste link?
26 januari 2022

Hoofdpijn vanuit de kaak, de gemiste link?

Vrijwel iedereen heeft wel eens last van hoofdpijn. In veel gevallen verdwijnt deze ook weer binnen enkele uren of dagen. Toch is er een grote groep mensen die regelmatig of langdurig last heeft van hoofdpijn. Deze mensen kennen hun hoofdpijn meestal als zijnde migraine en/of spanningshoofdpijn. Naast deze twee bekende vormen van hoofdpijn, is er een minder bekende, maar ook veel voorkomende vorm van hoofdpijn, namelijk hoofdpijn afkomstig vanuit de kaak.

Hoofdpijn vanuit de kaak kenmerkt zich als hoofdpijn die meestal boven de ogen en/of aan de zijkant van het hoofd gevoeld wordt. Soms ervaart men de hoofdpijn ook aan de achterzijde van het hoofd, net onder de schedelrand.

In sommige gevallen heeft men ook last van andere symptomen die duiden op kaakproblematiek. Voorbeelden hiervan zijn:

• Stijf gevoel in de kaak tijdens kaakbewegingen;
  • Zwaar en/of vermoeid gevoel in de kaakspieren;
  • Een beperkte mondopening;
  • Pijn in de kaak-, nek- of oorregio;
  • Tandenknarsen of tandklemmen.

Deze symptomen hoeven echter niet aanwezig te zijn bij hoofdpijn afkomstig vanuit de kaak. Slechts 1 op de 4 mensen ervaart naast hoofdpijn ook nog andere symptomen. De overige 75% ervaart geen klachten in- of rondom de kaak.

In veel gevallen is er zelfs sprake van een combinatie van meerdere vormen van hoofdpijn. Mensen met migraine of spanningshoofdpijn kunnen daarnaast ook last hebben van hoofdpijn vanuit de kaak. Wanneer er problemen zijn vanuit de kaak, kan dit negatieve gevolgen hebben voor iemand met migraine of spanningshoofdpijn. Uit onderzoek blijkt dat de hoeveelheid klachten en aanvallen van hoofdpijn toenemen met de aanwezigheid van kaakproblematiek. Daarbij kunnen kaakklachten zelfs bijdragen aan het chronisch worden van spanningshoofdpijn of migraine.

Ervaart u een of meerdere van de bovengenoemde symptomen of twijfelt u aan de aard van uw klacht(en)? Neem contact op voor een afspraak bij de orofaciaal fysiotherapeut!

Benieuwd naar wat een orofaciaal fysiotherapeut nog meer voor u kan betekenen? Klik hier!

Ik werk als orofaciaal- en manueel fysiotherapeut (MSc.) bij Fysiotherapie Geraets, Blokland & Vrouenraets. Verder ben ik zeer geïnteresseerd in de onderdelen (chronische) pijn, motorisch leren en psychologie (cognities en gedrag). Naast de reguliere patiëntenzorg geef ik hier invulling aan d.m.v. participatie in het Netwerk Pijnrevalidatie Limburg.