Wat is ademhalings- en ontspanningstherapie?

Ademhalings- en ontspanningstherapie is een vorm van fysiotherapie waarbij de patiënt behandeld wordt door bepaalde vormen van ontspanningstherapie zoals o.a. de methode van Dixhoorn. De methode van Dixhoorn is een vorm van ademhalingstherapie waarbij de patiënt leert te ontspannen. Het doel van de therapie is het bewust worden en leren goed adem te halen waardoor de patiënt stress veel beter kan reguleren en verwerken. Hiermee kan de patiënt ontdekken of een probleem samenhangt met een verhoogde spanning, die eigenlijk onnodig is en door u verminderd kan worden.

Met welke klachten ga ik naar een ademhalings- en ontstapnningstherapeut?

• spanningsgerelateerde problemen: klachten zonder lichamelijke oorzaak, zoals hyperventilatieklachten en gespannenheid, maar ook vermoeidheid, hoofdpijn, slaapproblemen, burn-out.
  • psychische problemen: vooral bij angst, maar ook depressie, fobieën, paniek, traumaverwerking.
  • functionele problemen van houding, adem, stem en beweging: zoals rug- en nekklachten en ademproblemen, maar ook scoliose, verbetering rompbalans, chronische pijn, RSI, whiplash, stemproblemen.
  • spanningsproblemen met specifieke lichamelijke oorzaak: klachten bij hart- en longpatiënten, maar ook bij mensen met neurologische of inwendige orgaan problemen.

Wij helpen u graag

Heeft een klacht, waarbij wij u kunnen helpen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Telefoonnummer

Klik voor e-mail

info@fysiotherapieschaesberg.nl

Meer weten?

Wilt u meer informatie kijk dan hier.

Wordt dit vergoed?

Bekijk hier of het vergoed wordt.

Hierhebikpijn.nl

De onlinefysiotherapie check.