Wat zijn kaakklachten?

Kiespijn, oorpijn, hoofdpijn, aangezichtspijn, nekpijn en kaakpijn zijn allen uitermate vervelend. Op het eerste gezicht lijken deze klachten geen overeenkomsten te hebben. Echter kunnen ze allemaal ontstaan door problemen vanuit uw kaak. Problemen van de kaak komen vaak voor, maar worden in veel gevallen niet herkend als zijnde afkomstig vanuit de kaak. Jaarlijks vertoont bijna 70% van de bevolking ten minste één van de hoofdsymptomen van kaakklachten. Hiervan herkent slechts een kwart dat dit vanuit zijn of haar kaak komt.

Vaak duurt het dus een tijd voordat er gedacht wordt aan de kaak. De symptomen lopen dan ook erg uiteen. Symptomen die kunnen voorkomen als gevolg van problemen in dit gebied zijn:

-pijn of gevoeligheid in het kaakgewricht;
-pijn in uw nek of schouders;
-een moe gevoel in uw gezicht;
-zwelling aan een kant van uw gezicht;
-pijn in of rondom uw oor;
-pijn of ongemak tijdens het kauwen;
-tandpijn;
-hoofdpijn;
-duizeligheid;
-gehoorproblemen of oorsuizen (tinnitus);
-geblokkeerde kaak, waardoor mensen moeite met het openen of sluiten van de mond ervaren;
-klikken van de kaak bij het openen of sluiten van de mond.

Een verklaring voor deze uiteenlopende symptomen is de grote diversiteit in oorzaken voor het ontwikkelen van kaakklachten. Voorbeelden van oorzaken zijn artritis, reumatische aandoeningen, trauma en abnormale mondgewoonten zoals tandenknarsen en tandenklemmen. Daarbij ervaren mensen met klachten vanuit de kaak vaker mentale stress en slaapproblemen. Vaak vertonen zij ook tekenen van angst en depressie.

In veel gevallen is het echter moeilijk te achterhalen wat de oorzaak is van de klachten. De behandeling is daarom gericht op de factoren die kunnen bijdragen aan het ontwikkelen of in stand houden van de klachten.

Heeft u vragen over uw klachten, ervaart u een of meerdere van de bovengenoemde symptomen of twijfelt u aan de aard van uw klacht(en)? Neem contact op voor een afspraak bij onze orofaciaal fysiotherapeut!

Benieuwd naar wat een orofaciaal fysiotherapeut nog meer voor u kan betekenen? Klik hier!

Ik werk als orofaciaal- en manueel fysiotherapeut (MSc.) bij Fysiotherapie Geraets, Blokland & Vrouenraets. Verder ben ik zeer geïnteresseerd in de onderdelen (chronische) pijn, motorisch leren en psychologie (cognities en gedrag). Naast de reguliere patiëntenzorg geef ik hier invulling aan d.m.v. participatie in het Netwerk Pijnrevalidatie Limburg.