STOPTOBER

Als Claudicatio therapeut binnen onze praktijk kom ik veel in aanraking met Perifeer Arterieel Vaatlijden (PAV).
PAV is een uiting van slagaderverkalking in de benen. Het meest voorkomende symptoom van PAV is claudicatio intermittens (CI), letterlijk vertaald uit het Latijn betekent dit “intermitterend hinken”.
Patiënten met CI hebben een vernauwing van één of meerdere bloedvaten in de benen.
Achter deze vernauwing komt bij inspanning netto te weinig zuurstof, wat pijn en/ of kramp veroorzaakt in de beenspieren tijdens het lopen, waardoor men moet stoppen met lopen.
Na enige minuten rust, kan het lopen weer hervat worden. Omdat mensen zich vaak schamen om zichtbaar op straat te hinken of te stoppen met lopen, blijft men vaak voor een etalage staan.
Hier komt de term “etalagebenen” vandaan.
Bovenstaande gaat vaak gepaard met een inactieve levensstijl, waardoor mensen in een negatieve spiraal terecht komen.

De behandeling van CI bestaat uit het tegengaan van risicofactoren, zowel met het geven als advies als met medicijnen, en looptraining. Deze looptraining krijgt men van een Claudicatiotherapeut.
Een Claudicatio therapeut is aangesloten bij een regionaal netwerk voor gesuperviseerde looptherapie, zodat iedere patiënt binnen dit netwerk op gestructureerde wijze looptherapie onder toezicht krijgt aangeboden. Binnen dit netwerk werken vaatchirurgen, huisartsen, nurse practitioners en fysiotherapeuten samen.

Naast looptraining is het ook belangrijk om de risicofactoren aan te pakken en wordt getracht om de leefstijl van de patiënt positief te beïnvloeden.
Naast een inactieve levensstijl, ongezonde voedingen & overgewicht, is roken de grootste risicofactor.
Rokers hebben een 2 tot 3 keer verhoogde kans om PAV te ontwikkelen. De diagnose PAV wordt bij patiënten die roken gemiddeld 10 jaar eerder gesteld, dan bij patiënten die niet roken.
Het stoppen met roken heeft een positief effect op het beloop en de prognose van de ziekte.

Vandaar dat onze praktijk in het algemeen, en ik in het bijzonder, het initiatief Stoptober een warm hart toedragen. Stoptober is een jaarlijks terugkerend, gezamenlijk moment in oktober om te stoppen met roken. Uit cijfers van 2016 blijkt dat 70% van de Stoptober-deelnemers Stoptober heeft volgehouden en niet heeft gerookt. Daarnaast is 52% van de deelnemers zelfs na drie maanden nog gestopt met roken.

Kortom: Stoptober werkt!

Voor meer informatie liggen in onze praktijken folders voor u klaar.

Naast mijn achtergrond als fysiotherapeut BSc. en manueel therapeut MSc. heb ik een bijzondere interesse in de wetenschap en de praktische implementatie van (chronische) pijn klachten binnen de eerstelijns praktijk en de integrale gezondheidszorg als geheel.